Szent, szent, szent: Janka Ferenc atya elmélkedése az évközi 5. vasárnapra
„Szent Isten, szent Erős, szent Halhatatlan irgalmazz nekünk!” hangzik a bizánci hagyomány minden imát bevezető „szokásos kezdetének” fohásza is. A mennyei és a földi világot egyesítő eukarisztikus liturgiában pedig a „kerubokat titkosan ábrázoló” hívek hódolnak a Szentháromság előtt ezzel a háromszor szent énekkel. A latin rítusú Szentmisének is kihagyhatatlan része a hívek által mondott, énekelt, vagy sokféleképpen megzenésített „Sanctus”: „Szent vagy, szent vagy, szent vagy, mindenség Ura, Istene!”
Izajás próféta és a halász Simonnak a „Szent”-tel való találkozását a felszínen nagy különbségek a mélyben azonban hasonlóságok jellemzik.
A Jézusban megnyilvánuló „Szent” nem királyi trónon ül, hanem egy kis csónakban. Nem küszöböket rengető szeráfhangok kísérik, hanem szelíden tanít. Simonhoz is csak egy egyszerű kérése van: „Evezz a mélyre és vesd ki a hálót!” A halász képtelenségnek érzékeli a kérést, de engedelmességben megnyilvánuló bizalommal, Jézus szavára mégis kiveti a hálót.
Ebben a pillanatban ér össze „a Szentet” látó próféta és Simon megrendülése. Az Isten szentségével, dicsőséges hatalmával való találkozás első hiteles tünete mindkettőjükben a félelem és bűnösségük felismerése.
A folytatás a külső történések különbsége ellenére újra benső hasonlóságot hordoz. A próféta ajkát egy szeráf, fogóval az oltárról vett parázzsal érinti meg. Ez tisztítja meg és teszi a küldetésére alkalmassá. Jézus szava erejével bátorítja és alakítja át Simon Pétert: „Ne félj! Ezentúl emberhalász leszel.”
Az emberhalász kifejezés magyarázatra szorul. Először is azért, mert a halászat során hálóba kerülő halak rendeltetése, hogy megegyék azokat. Pilinszky Jánosnak a világháború kontextusában, 1942-ben keletkezett, korai verse is egy ilyen kozmikus látomás összefüggésébe helyezi, és az egész emberi létezés, élet és halál totális abszurditására alkalmazza a hálóba fogott halak képét.
A szabadságára oly érzékeny modern ember számára aligha vonzó a hálóba kerülés, a befogottság képe. Az emberek halásza kifejezést talán már megszoktuk, és helyette nem is nagyon találunk mást, de az eredeti görög szöveg értelme ennél mégis tágasabb. A halásznak fordított ζωγρῶν (dzogrón) ugyanis elsődlegesen élve elfogót jelent. A kissé suta pontos fordítás tehát ez lenne: Ne félj, ettől kezdve emberek „élve elfogója” leszel. Tartalmilag pedig ez annyit tesz, hogy élő embereket kell az életre összegyűjtened és az életben megtartanod. Ha modern példával szeretnénk élni, akkor a halász hálóját ma inkább a mindenkinek védelmet, biztonságot és sokrétű ellátást nyújtó szociális hálóhoz hasonlíthatnánk. Az Isten- és a felebarát szeretetének elszakíthatatlan fonalából kötött szolidaritás hálójának készítésére és használatára hívja meg itt a Mester tanítványait. Az öko-szociális jóléti állam mára ugyan már sok mindent átvett ebből az emberek testi-lelki egészségét, oktatását, kulturális, tudományos, művészi és spirituális kiteljesedését szolgáló feladatok hálójából, de a Föld és az emberiség aktuális problémáit látva nem gondolhatjuk, hogy a teljes ember és minden ember fejlődését szolgáló szeretet és gondoskodás védőhálójának kiterjesztése vagy javítása terén ne maradna mindig elég teendőnk.
Az ókeresztény kor titkos jele, és művészetének egyszerű jelképe volt a hal. A görög ἰχθύς (ikhthüsz) betűi ugyanis egy rövid hitvallás mozaikszavát adták, aminek magyar jelentése: Jézus Krisztus, Isten Fia, Megváltó.
Jézusban az élő Isten lett emberré. Nem valami hatalmas halász, aki értelmetlenül vergődő életekből kíván étket az asztalára. Épp ellenkezőleg. A Megszabadító-Jahve Felkentje adta életét értünk a kereszten, és maga lett lelki táplálékunkká az eukarisztiában.
Izajás fenséges látomásban, Simon Péter, Jakab és János profán körülmények között találkoztak a Szent Titokkal. Megrendült alázatukat követve mi is szabadon kapcsolódhatunk a háromszor Szent Szeretet életadó közösségi hálójára. Leborulva imádva a Szent Istent, aki úgy szerette a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda érte; magasztalva a Szent Erőst, aki gyöngeségeinket hordozta, hogy minket a bűn fogságából kiszabadítson; és dicsőítsük a Szent Halhatatlan, aki feltámasztotta Jézust és kegyelmével megnyitotta számunkra is a teljes és örök élet ajtaját.
Forrás: https://www.vaticannews.va/hu/egyhaz/news/2022-02/janka-elmelkedes-evkozi-5-szent-szent-szent.html